Nie daj się oszukać
Otrzymałeś bardzo atrakcyjną ofertę?
Sprawdź co możesz powiedzieć o kontrahencie i warunkach dostawy:
1. Jaka jest firma (oznaczenie) przedsiębiorcy?
Jeżeli przedsiębiorcą jest spółka prawa handlowego sprawdź firmę w KRS lub REGON.
Jeżeli przedsiębiorcą jest osoba fizyczna lub spółka cywilna sprawdź firmę w CEIDG lub REGON.
2. Jaki jest adres do korespondencji? Czy adresem do korespondencji jest adres siedziby przedsiębiorcy lub jego oddział? Czy jest to może skrytka pocztowa? Czy pisma, w razie problemów z zamówieniem, będziesz kierować na adres skrytki pocztowej? Pamiętaj też, że wiele firm oferuje adresy na wynajem.
3. Jeśli nie możesz sprawdzić danych kontrahenta zapytaj go o numer NIP. Każda oferta powinna go zawierać. Wynika to z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity Dz.U. z 2010 Nr 220 poz. 1447)
4. Jakie masz możliwości kontaktu telefonicznego? Czy jest to numer telefonu stacjonarnego? Numer stacjonarny jest związany z określonym miejscem (w telefonii cyfrowej w promieniu do 50 m). Natomiast numer komórkowy związany jest z osobą, która podała dane przy zakupie usługi telekomunikacyjnej.
A może jedynym numerem kontaktowym jest numer bezpłatnej infolinii? Wtedy najlepiej zaopatrz się w kartę telefoniczną i udaj się do najbliższego aparatu publicznego. Nie będziesz wtedy zaskoczony wysokością rachunku za telefon.
5. Jakie są warunki dostawy? Czy masz możliwość odbioru towaru na terytorium Polski? Czy towar może być dostarczony do miejsca wskazanego przez Ciebie? Jeśli cena obejmuje koszty dostawy sprawdź na jakich warunkach INCOTERMS następuje dostawa? Czy jeżeli dostawa następuje np. na warunkach FOB Szanghaj (opłacone koszty dostawy z fabryki na burtę statku w porcie Szanghaj) to czy Ty faktycznie zamierzasz odebrać przesyłkę statkiem z portu w Szanghaj?
6. Jaki jest termin realizacji zamówienia? Czy został on ściśle określony w dniach od określonego zdarzenia wynikającego z Twoich działań? Czy może jest to nic nie oznaczający termin np. 2 tygodnie od daty wyprodukowania?
7. Jakie są możliwości zapłaty? Jeżeli wymagane jest dokonanie przelewu przed realizacją zamówienia – ryzykujesz tylko w zakresie kwoty przelewu. Jeżeli są to inne wymagania zapytaj w swoim banku jakie jest ryzyko przekazania danych osobie trzeciej.
Jeśli mimo wszystko decydujesz się na podpisanie i wysłanie druku zamówienia, sporządź jego kopię przed wysyłką.
<< Wróć
UNIVERS - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: Adam Cudak